Dag 1-2

weer: sneeuw, 3 °C
afstand: 25/30 km
dorpen: wijk bij duurstede/zaltbommel

Lief dagboek,

Ik ben weg! Ik ben vertrokken! Mijn reis gaat beginnen. Donderdag nog zulke heldere blauwe luchten en schaapachtige wolkjes. Kus pap, kus mam, kus vriend, kus katten… adieu!
  
Vrijdagochtend 4 maart. Nooit zal ik hetzelfde terugkeren. Amersfoort, tot nooit meer.

drama drama

Want het wás drama. De lucht was grijs, er viel regen uit de lucht.
Maar doorgaan, dat is de regel. Niet gek laten maken.

In Doorn sneeuwde het nog gigantisch, bijna onmenselijk. Alles zag wit. Een rondje om de kerk en een ‘Hallo! Koffie?’ kwam tevoorschijn. Het was dominee Teun. Na uitgelegd te hebben wat ik aan het doen was, liet hij mij de kerk zien en kreeg ik een hand op mijn hoofd en werd ik gezegend voor onderweg. Het was weer een ervaring.

 

Officiele persfoto jawel jawel
 
Nét zoals zaterdag. Na 30km kwam ik aan in Zaltbommel en Koen wachtte mij op bij de Willem Nijhofbrug. Ik mocht bij hem overnachten en mee-eten. Wat een top kerel. Hij begroette mij heel symphatiek en er kwam vanalles uit z’n rugzak. Krentenbollen, super vitaminenwater. Precies wat ik nodig had!

Toen kwam het! We liepen naar de Maartenskerk net buiten het centrum van Zaltbommel. Er was een fuif aan de gang voor alle vrijwilligers van de stichting van de kerk. Inclusief burgemeester dus serieuze zaak. De kiosk werd opnieuw geopend. 

En ik… Ik kreeg een officiele pelgrimsstempel. En dat niet alleen. Er waren blijkbaar persberichten eruit gegooid en drie (DRIE) kranten waren geinteresseerd in mij. Dus huppa … Foto hier. Foto daar. Ik werd zelfs geïnterviewd. Ik stond in de spotlight. Het voelde allemaal heel erg vreemd. Laat mij maar gewoon m’n blog schrijven en in m’n schriftje letters kladden. 

 

Bovenin de kerk
 
Sterker nog, ik werd wel TWEE keer herkend op straat. Ken je dat gevoel? Dat je over straat loopt en een wildvreemde ineens je naam roept?

Ik vond het hilarisch. Het is zo surreëel allemaal. Net als de reis op zich. 

 

Met Willem!
 
Ik kreeg een hele interessante rondleiding door de kerk, alle gangetjes omhoog en boven alles in de kerk uitsteken, stiekem in een donker hoekje van de kerk kijken hoe ze dat vijfhonderdduizend jaar geleden hadden gemaakt. Jeetje MINA, wat een avontuur!

Dag twee volbracht, nog een kleine honderd te gaan!

Liefs,

Zora

Dag 1-2

6 gedachtes over “Dag 1-2

  1. Wim zegt:

    Ken je het kinderliedje “in die grote STAD Zaltbommel”? Hopelijk leest onze Albert niet dat je onze stad “dorp” noemt. 😏.

    Like

Geef een reactie

