Dag 97-100(!)

weer: zon en 30°C
afstand: 36/35/42/35
dorpen: murias de rechivaldo, riego de ambrós, perejo, fonfría

Lief dagboek,

Er was een heel schattige albergue in een klein plaatsje. Een oud huisje met tien bedden. Het werd gerund door Pédro. Een man van in de zestig met een vissershoedje. Het was allemaal vrij armoedig maar Pédro maakte er het beste van. Hij hield een papiertje omhoog met in het Engels geschreven dat de boiler niet zo groot was en een verzoek of iedereen niet te lang wilde douchen. 

Bij Cruz de Ferro

Tegenover de albergue stond een grote boom met daaronder een aantal bankjes. Ook was er een fontein, Pédro wees er naar en zei in gebrekkig Engels daar ik daar m’n kleren kon wassen en gaf mij een groot stuk zeep en een teiltje. 

Ik werd er heel erg gelukkig van. 

Daar in dat kleine dorpje was 1 bar waar ik wat ben gaan drinken met een Australische fietser en een Zweeds/Frans/Nieuw-Zeelandse man. Binnen zaten allemaal oude mannetjes, het hele dorp waarschijnlijk en werd er om vier uur hele sterke drank gedronken in een speciale kan. De kan gaat rond en rond en iedereen giet iets in z’n mond. 
De volgende ochtend, we grapten dat Pédro waarschijnlijk met ons yoga-oefeningen wilde doen, kregen we zelf geslagen yoghurt te eten met geplukte besjes. Mmmm. 

Leuke barretjes met Triggerfinger langs de camino

Op donderdag kwam ik langs Cruz de Ferro waar de traditie is om een steen neer te leggen als het ware zo een last los te laten. Een hele happening, fietsen gingen op de berg om een foto te maken. 

Wat heel tof was, is dat het op de top van een berg lag. Ja ja ja, Zora is weer aan het klimmen! Cruz de Ferro zat op dezelfde hoogte als waar ik de Pyreneen overging. 

Ik houd van de bergen. Het is zo ontzettend mooi! De ruimte, de frisse lucht, de vegetatie. Prachtig. 

Daar bij Cruz kwam ik Filippe/Philip weer tegen. De Zweeds/Frans/Nieuw-Zeelandse man. Altijd helemaal ingepakt met pet, sjaal en zonnebril, want hij krijgt uitslag van de zon.

’s Avonds kwam ik hem weer tegen in de albergue en bespraken we tijdens een goed glas koud bier het plan voor morgen. Er was namelijk een probleem. Net zoals ik, hield hij ook niet van grote plaatsen en wilde de etappe-plaatsen vermijden om te slapen. De meeste mensen lopen namelijk volgens het boekje, maar ook echt precíes wat het boekje zegt. En dan zouden we óf 32km óf 42km lopen als we die plek wilden vermijden. 

Slapen met de koeien die rondjes lopen

Stilte, we keken elkaar aan en de beslissing was gemaakt. Morgen wordt ons record verbroken! Crazy people.

Dus de volgende dag wij om vijf uur op. Ik lag toen al helemaal in een deuk, wat zal dit voor een dag worden?! Omdat we allebei in ons eigen tempo wilden lopen splitsten we al meteen. Iedere keer als ik hem tijdens de etappe tegenkwam dronken we een koffie en moedigden we elkaar weer aan. 42km. Zotte. 

Toen ik na 36km hem in het etappeplaatsje Villafrance del Bierzo (ja echt) alweer met bier zag zitten hebben we de laatste zes km samen gelopen en keihard liederen gezongen om de moed er in te houden. Want lang was het zeker. 

Maar het voelde zó goed. Wat een voldoening. High five, “WE MADE IT”! Schoenen uit, voetjes onhoog en alles was weer prima. 

Ochtend om 6u!

De volgende dag kwamen we een Zweedse jongen tegen die ik al een paar dagen ben tegen gekomen -ik zie niet vaak meer bekende gezichten omdat ik zoveel km maak, maar daarom zijn juist de bekende gezichten die ik zie specialer- en na een hele dag vol klimmen, want het is me toch een partij klimmen hier, bleven we bij een boer met veeeeel koeien. Dat was lachen. Weg van de pelgrims voor een nachtje. 

Al dagen heb ik het gevoel dat het genoeg is. Maar nu bekruipt mij een soort van zenuwachtig slash opwindend gevoel. Ik ben er bijna!!! Ik ben bijna bij mijn concrete doel. Hier is het dan bijna!! Nog 150km, ik zie het om de kilometer, om de kilometer staat hier in Galicië -of wat de regio ook is- een stenenhuisje met de kilometerstand. WOOOEEIII. Ik ben bijna waar ik het allemaal voor deed.

Bijna in Santiago de Compostela!

Dag 97-100(!)

6 gedachtes over “Dag 97-100(!)

  1. Pracht verhaal Zora! Topper ben je! Wees maar trots op je zelf! Ben je nog bij de Tempelridders in Manjarin geweest? In dat lege dorpje na Cruz de Ferro.
    En ga je nog door na Santiago de Compostela? Naar het Eind van de Wereld in Finistere? Echt een aanrader om je Reis met een Hoofdletter af te sluiten! Succes de laatste km’s !

    Like

  2. koen zegt:

    Hallo Zorg

    Succes de laatste kilometers. We zullen morgen in de Sint-Maartenskerk in Zaltbommel een kaarsje aansteken. Hoe was de O Cebreiro? Nu extra leuk voor ons te volgen.

    Groetjes Nelie en Koen

    Like

  3. Monique Bergmans Venlo zegt:

    Ohhh Zora zelfs ik krijg kriebels in mijn buik en tranen in mijn ogen als ik jouw einde van de reis zie komen!! Hoe fijn dat het zooo goed met je gaat nu.
    Veel succes de komen dagen want zoals je nu gaat duurt het niet lang meer!
    Bah dan kan ik je niet meer volgen! Hoop je echt heel graag te ontmoeten in het Nederlandse land.
    Stom he!
    Liefs Monique

    Like

  4. Jan stevens zegt:

    Zora
    Gedaan is je CAMINO nooit !!! Wel afgelopen maar nooit ten einde Een ervaring voor je hele verdere leven !!
    Als je tijd hebt LOOP dan zeker door naar Finistera en Muxia , een eenmalige schitterende afsluiting van jouw Camino
    (Doen, hiervan krijg je nooit spijt, wel als je het niet doet)
    Bedankt voor je prachtige verslagen en dat ik zo weer heb mogen meelopen
    Met pelgrimsgroeten
    Jan Stevens

    Like

  5. Bianca zegt:

    You go girl!!! Ik ontmoette je op dag 3?… Nu 97 dagen en drieenzedtigtriljoentriljard stappen verder ben je bijna bij de stip die je op de horizon zette. En alle dagen daarnaartoe, je doorzetting, moed, de km’s, de reis, de mensen, ontmoetingen, natuur en verhalen die het zo bijzonder maken. Kus Bianca

    Like

Geef een reactie

